-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:46625 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:24

زماني كه قرآن نازل شد، عرب ها داراي خط كوفي بودند و خط كوفي داراي اِعراب نبود. اعراب موجود در قرآن از كجا آمده است؟

در زمان پيامبر(ص) عرب ها با دو نوع خط آشنا بودند، يكي خط نبطي بود كه بعد به خط نسخ تبديل شد و ديگري خط سرياني بود كه با گذشت زمان به خط كوفي تغيير شكل داد.(1) قرآن در زمان آن حضرت با يكي از دو خط مذكور نوشته مي شد. در آغاز اين نوشته ها از هر گونه نشانه هاي مشخص كننده مانند نقطه و اعراب عاري بود. عرب ها در آن عصر با بهره مندي از قريحه و ذوق خاص و توانايي بالايي از حافظه آن را درست قرائت مي كردند.(2) امّا آن گاه كه فتوحات اسلامي گسترش يافت و قرآن در بين اقوام و ملل ديگري رواج پيدا كرد، تازه مسلمانان نمي توانستند به خوبي قرآن را تلاوت نمايند. مسلمانان در پي چاره برآمدند. نخست به دستور امام علي(ع) ابوالاسود دُؤَلي براي اعراب گذاري قرآن و سپس دو تن ازشاگردان ابوالاسود به نام هاي يحيي بن يعمر عدواني و نصر بن عاصم ليثي به نقطه گذاري حروف متشابه قرآن اقدام نمودند و كم كم خط عربي بي نقطه به خط عربي نقطه دار تحول يافت.(3)

پي نوشت ها:

1. محمود راميار، تاريخ قرآن، ص 489؛ محمد هادي معرفت، تاريخ قرآن، ص 116.

2. تاريخ قرآن، سيد محمد باقر حجتي، ص 464.

3. همان، ص 464 ـ 469.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.